מיומנויות להתערבות קבוצתית עם הורים וילדים
רציונל
הקבוצה הטיפולית מהווה מקום אינטימי שבתוכו ניתן לפתח תחושה של רווחה נפשית וצמיחה אישית. עבודה עם הורים וילדים בתוך מסגרת קבוצתית מבוססת על מודל הטיפול הדיאדי, רואה ביחסים בין הילד והוריו את מוקד ההתערבות הטיפולית.
ילדים והורים המטופלים בשירותי הרווחה לעיתים חוו מספר אירועים טראומטיים אשר משפיעים על טיב איכות היחסים ביניהם. במקביל לאירועים אלו, מאז פרוץ המלחמה ב-7 לאוקטובר, ההורים והילדים בישראל חוו טראומה קולקטיבית, שעלולה לפגוש את הנסיבות הטראומתיות האישיות שלהם. בהתאם לכך עולה הצורך בהתערבות טיפולית שיכולה לתת מענה לקבוצה רחבה של הורים וילדים בו זמנית.
במסגרת הקורס הנוכחי נרכוש מיומנויות לעבודה קבוצתית שהמטרה המרכזית שלהן היא שיפור הקשר הורה-ילד, תוך התייחסות לכל אחת מהדיאדות ולאינטגרציה בתוך הקבוצה הגדולה. נלמד כיצד להוביל קבוצה, שתאפשר למשתתפים התבוננות מנקודות מבט שונות, תמיכה, והרחבת מנעד האפשרויות להתמודדות עם קשיים בקשר.
הקורס נועד להקנות ידע תאורטי ומעשי להנחיית קבוצת הורים וילדים, עם דגש על חיזוק מיומנויות הנחייה ושיטות התערבות דיאדית. השיעורים בקורס משלבים למידה חווייתית, והתכנים מאפשרים יישום של מודל לבניית קבוצה קצרת טווח. מסגרת הפרקטיקום תהווה מקום לחשיבה ושיח רפלקטיבי, לצד הדרכה וליווי הנחיית קבוצה.
אוכלוסיית היעד
עובדות ועובדים סוציאליים המטפלים בילדים בגילאי 6 עד 12, העובדים במועדוניות, מרכזי ילדים הורים, נתיבים להורות, מרכזים חכמים.
תהליך קבלה
ההפניה תיעשה לאחר קבלת אישור השתתפות בקורס לעובדים המתאימים. תינתן עדיפות לעו״ס העובדים במועדוניות.
מטרות ההכשרה
- הקניית ידע תיאורטי בנושא טראומה והתקשרות, והשפעתם על הקשר הורה-ילד
- הרחבת ידע בעקרונות הטיפול הדיאדי
- הקניית עקרונות להנחיית קבוצה, תוך התייחסות לעבודה דיאדית מודעת טראומה
- היכרות עם שלבי התפתחות הקבוצה, והתנסות במיומנויות הנחייה ייחודיות לכל שלב
- הקניית מיומנויות להנחיית קבוצה דיאדית הורה ילד, מתן כלים ושיטות התערבות
- הקניית כלים להתמודדות עם אתגרים בהנחיית קבוצות